În perioada 13-17.06.2021, s-a desfășurat în Portugalia o mobilitate din cadrul proiectului ERASMUS+ “Together for Better” | 2019-1-RO01-KA201-064001, proiect coordonat de Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă din Tg-Jiu.

La această mobilitate, organizată de partenerul portughez- Agrupamento de Escolas Vieira de Araújo, au luat parte delegații din România, Republica Macedonia de Nord, Turcia și Polonia. Echipa României a fost formată din : Vlădoiu Adela, Baiu Nicu, Bogdan Roxana și Țapurin Adriana.

Obiectivele acestei întâlniri au fost:

  1. a) promovarea și înțelegerea valorilor altor culturi europene;
  2. b) prezentarea realizărilor partenerilor europeni;
  3. c) împărtășirea de noi abordări în predare, la elevii cu nevoi speciale de educație; sensibilizarea profesorilor cu privire la importanța realizării de studii comparative și de schimburi de bune practici din domeniul educației incluzive.

Mobilitatea a avut o durată de cinci zile, dintre care două zile de călătorie și trei zile de activități.

În prima zi de activități, 14.06.2021,  partenerii portughezi au organizat o întâlnire de bun venit pentru delegațiilor din cele patru țări, la Agrupamento de Escolas Vieira de Araújo. Tot aici, participanții la mobilitate au avut ocazia să facă un tur al instituției și să li se prezinte principalele facilități de care aceasta dispune. După masa de prânz, oferită în clasa cu specializarea ospătari, de către elevii școlii, s-a desfășurat o întâlnire a delegațiilor cu profesorii instituției gazdă. Au fost schimbate impresii cu privire la specificul integrării elevilor cu ces în școlile portugheze și despre modalitățile în care se lucrează cu aceștia.

Ziua următoare, 15.06.2021, a debutat cu o vizită la expoziția- “Portugal in Vieira do Minho”, organizată de elevii școlii gazde din clasele cu specializare turism(inclusive elevi cu ces). Oaspeții au avut ocazia să cunoască principalele atracțiile turistice ale Portugaliei și să deguste produse specifice portugheze. Ziua a continuat cu workshopul-”Cum au funcționat școlile cu elevii CES, în timpul pandemiei? Ce instrumente au folosit pentru a comunica cu elevii și familiile acestora? Compararea și partajarea metodologiilor.”Fiecare partener a făcut câte o prezentare a instrumentelor on line de predare /învățare, folosite în timpul pandemiei.

S-a pus accentul pe modalitatea în care s-a lucrat cu elevii care au cerințe educaționale, integrați în școlile de masa, ( ca în cazul partenerilor din Portugalia, Polonia, Turcia) sau din instituțiile de învățământ special (pentru România și Macedonia).

După prezentarea tuturor materialelor, în cadrul discuțiilor, s-a evidențiat faptul că, partenerii din proiect s-au confruntat cu același gen de probleme: majoritatea elevilor cu ces nu dispun de tehnologia necesară predării/învățării on line sau se află în imposibilitatea de a folosi această tehnologie, părinții elevilor cu ces au fost nevoiți să fie implicați permanent în procesul educativ pentru a suplini lipsurile interacțiunii directe cu profesorii, lipsa interacțiunii directe a avut efecte psihologice grave asupra elevilor cu ces. După pauza de prânz activitățile au continuat cu prezentarea, de către partenerii portughezi, a platformei create în cadrul proiectului, ca și rezultat intelectual. După prezentare au fost făcute câteva sugestii pentru îmbunătățirea accesului la această platformă, pentru un număr cât mai mare de utilizatori (Cum se pot loga profesorii, cum pot incarca resurse educationale, feedback etc).  Ziua s-a încheiat cu o vizită culturală la principalele obiective din orașul Braga.

În ultima zi de activități, 16.06.2021, gazdele au organizat ceremonia de înmânare a certificatelor de participare și au fost schimbate impresii referitoare la rezultatele obținute pe durata mobilității.