În perioada19 aprilie-23 aprilie 2021 a avut loc întâlnirea online, organizată de Šilales r. Laukuvos Norberto Veliaus gimnazija, Lituania
Parteneri participanți:
Šilales r. Laukuvos Norberto Veliaus gimnazija (Lituania)
Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Târgu Jiu (România)
ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE G. Boccardi (Italia)
Ozel Butik Egitim Ilgi Anadolu Lisesi (Tukey)
Obiectivele întâlnirii
– Cunoașterea partenerilor
-Abordarea problemelor de violență și discriminare în școli – studiu comparativ;
– Ințelegerea factorilor care contribuie la reducerea violenței școlare;
– Dezvoltarea unei strategii comune pentru prevenirea violenței pe termen lung;
– Realizarea unui program de proiect cu privire la activitățile din fiecare școală parteneră în Ziua Internațională Anti-Bullying;
– Promovarea unei culturi a egalității, respectului și toleranței;
– Planificarea următoarelor activități.
19 aprilie, luni
Fiecare partener s-a prezentat partenerilor, prezentându-și rolul în școală, precum și experiența legată de tema proiectului. Stasys Baubkus din Šilales r. Laukuvos Norberto Veliaus gimnazija, în calitate de coordonator de proiect, a ținut un discurs de bun venit tuturor partenerilor și a făcut o scurtă introducere despre proiect. Neringa Bankauskiene a prezentat obiectivele C1 și a invitat fiecare participant să se prezinte. Participanții prezenți s-au prezentat pe scurt, și-au prezentat școlile. Aceștia au prezentat informații scurte despre experiența lor în proiecte Erasmus, tema proiectului, punctele forte ale instituțiilor și contribuția lor la proiect.
Giordana Marchetti din Italia a prezentat rezultatele concursului pentru sigla proiectului. Au fost încărcate 8 sigle, 34 de respondenți, iar câștigătorul a fost sigla trimisă de România.
Lituania a prezentat un material cu informații despre tipurile de comportament de agresiune, rolurile participanților celor implicați în acest fenomen, despre impactul acestuia asupra studenților, familiilor, instituțiilor. A prezentat exemple de jocuri care pot fi utilizate în activități anti-bullying, unul dintre aceste jocuri fiind „Verdict”. Scopul acestei activități a fost de a acorda atenție elevilor, comportamentului lor și modului în care îi judecă pe ceilalți.
Ziua s-a încheiat cu discuții despre activități, opinii despre modul de desfășurare a activităților din proiect, o analiză a zilei, dar și cu discuții despre viitoarele mobilități în care vor fi implicați elevii și modul în care putem călători în siguranță și pentru a avea mobilități fizice.
20 aprilie, marți
Ziua de lucru a debutat cu prezentarea rapoartelor fiecărui partener: situația din țările lor, zona locală, școli, sistem de prevenire a agresiunii în fiecare țară, rolul profesorilor și al părinților în reducerea agresiunii la școală. Scopul activității a privit înțelegerea principalelor diferențe și similitudini între țări, de a arăta schimbări în prevalența violenței și a agresiunii la școală în timp; să înțeleagă factorii care contribuie la reducerea violenței școlare.
S-a continuat cu Ateliere de lucru și sesiuni de lucru pentru un schimb de idei și bune practici, privind invățarea socială și emoțională și prevenirea agresiunii. Fiecare partener a prezentat o activitate practică utilizată în prevenirea agresiunii în școala proprie. Exemplele prezentate pot fi luate de fiecare partener în activitățile cu elevii de la școala lor.
Toți participanții au avut discuții la sfârșitul zilei despre exemple de bune practici împărtășite între școli.
21 aprilie, miercuri
Lituania a prezentat Bullying în sport. Urmărind și analizând exemplele, discutând despre diferențele în diferite sporturi, cum să te comporti și să gestionezi situațiile de agresiune în sport, participanții au fost provocați să creeze un material intitulat: „Măsuri împotriva agresiunii în sport” – folosind următoarele cuvinte: „teambuilding”, „experiență coezivă a echipei”, „program sportiv pozitiv”, „distracție”, „laudă”, „sprijin” și „Unitate”, „construirea caracterului” și „încredere”, „experiență competitivă”.
Lituania a inclus în prezentare un model de codex al Fair Play pe care l-au creat și îl folosesc în școala lor. Apoi au lansat o provocare pentru participanți de a-și crea propriul codex, scriind regulile importante referitoare la Fair Play în sport și luând în considerare particularitățile fiecărei instituții partenere.
Crearea de noi jocuri sportive. Stasys, coordonatorul proiectului, a prezentat exemple de noi jocuri sportive care pot fi realizate prin combinarea elementelor din diferite jocuri (fotbal + tenis; baseball + volei). Scopul principal este de a încuraja elevii să își asume responsabilitatea pentru rezolvarea problemelor din viața lor fără violență; metoda este utilizată și pentru a dezvolta relații egale între tineri și pentru a stimula incluziunea socială prin sport. Ca o sarcină, participanții au trebuit să creeze împreună cu elevii un nou joc sportiv, pe care l-au prezentat în următoarea sesiune.
Ziua de lucru s-a incheiat cu discuții, analiză și evaluare cu toți participanții.
22 aprilie, joi
Ziua împotriva agresiunii. Fiecare școală parteneră a prezentat ca exemplu de bună practică modul în care a organizat activitățile în instituțiile lor cu ocazia Zilei Anti-Bullying.
Atelierul I. Planificarea „Ziua împotriva agresiunii” în fiecare țară: data, subiectul, activitățile, atelierele. Crearea programului „Ziua împotriva agresiunii în grupuri”. Sarcina sesiunii a fost ca fiecare partener să creeze un program pentru Ziua Anti-Bullying pe care l-au împărtășit cu ceilalți participanți la Atelierul II. Prezentarea proiectelor „Ziua împotriva agresiunii în grupuri”.
Discuție, analiză și evaluare cu toți participanții.
23 aprilie, vineri
Ziua a început cu prezentarea de către fiecare școală a țării, tradiții, stil de viață, dansuri, cântece, meșteșuguri, muzică, olărit, prelucrarea lemnului, poezie, bucătărie specifică. Partenerii au reușit să facă diferența între țara lor și alte țări europene și au dezvoltat un sentiment de identitate europeană.
Participanții și-au exprimat bucuria și dorința de a vizita țările partenere și într-un mod real, nu doar virtual.
Chestionare de evaluare. România a pregătit în Google Form și a trimis chestionarul de evaluare a mobilității tuturor participanților.
Coordonatorul proiectului a clarificat finalizarea Instrumentului de mobilitate și a trimis certificatele de prezență tuturor participanților.